Eindhovenaren zijn door de bank genomen gelukkig, gezond en tevreden. Dat beeld komt naar voren uit een enquête die de gemeente heeft gehouden. Er werd de mening gepeild over diverse onderwerpen, variërend van milieu en veiligheid en verkeer tot cultuur en sportdeelname.
EINDHOVEN - Inwoners van Eindhoven komen graag in hun binnenstad en voelen zich thuis in hun eigen buurt. Net als in 2020 is ook in 2021 de impact van corona terug te zien in de resultaten. Het gaat daarbij vooral om gevolgen van de beperkende coronamaatregelen, zoals een daling in de bezoekcijfers voor culturele activiteiten.
Verder valt op dat het aandeel Eindhovenaren dat aan sport doet is de laatste jaren toegenomen. Inwoners zijn het groen in en rondom de stad weer meer gaan waarderen en trekken er vaker op uit voor een lokaal ommetje. Wel zijn er verschillen tussen buurten en naar achtergrondkenmerken van Eindhovenaren. 83 procent van de Eindhovense 4 tot en met 17 jarigen sport minstens één keer per week. Er is sprake van een stijging in het aandeel kinderen en jongeren dat sport vergeleken met 2020, toen dit aantal sterk gedaald was. 12 procent van de kinderen en jongeren sport niet. Populaire sporten zijn zwemmen en voetbal. Meisjes doen minder vaak aan voetbal maar vaker aan danssport. 23 procent van de kinderen en jongeren beweegt dagelijks minstens 1 uur matig intensief.
Als het gaat om hoe veilig de Eindhovenaar zich voelt, is het nog even afwachten. De resultaten hiervan worden in mei bekend gemaakt.
Burgemeestersprofiel
Een daadkrachtige, besluitvaardige burgemeester die werkt aan een sociale en leefbare stad en die gevoel heeft voor het eigen karakter en cultuur van Eindhoven. Een burgemeester die zich begeeft onder de inwoners en iets bereikt voor de stad in de provincie, Den Haag en in Europa’, is kort en bondig de conclusie van de enquête burgemeestersprofiel 2022. De gemeenteraad neemt de resultaten van de enquête mee bij het opstellen van het profiel voor de nieuwe burgemeester.
Verkeer
Eindhovenaren maken meestal gebruik van de fiets om op hun bestemming te komen. Vooral voor sport, recreatie en uitgaan, winkelen en school wordt meestal de fiets gebruikt. Meer dan 60 procent van de Eindhovenaren maakt meestal gebruik van een duurzame manier van vervoer. De bereikbaarheid van het centrum is goed. Te voet of met de fiets, het openbaar vervoer of deelmobiliteit worden allemaal beoordeeld met een rapportcijfer van ongeveer 8. Alleen de auto scoort lager met een rapportcijfer van een 6,1. Gemiddeld beoordelen Eindhovenaren de bereikbaarheid van het centrum met een 7,4. 17 procent van de Eindhovenaren voelt zich vaak onveilig in het verkeer als voetganger, fietser of automobilist.
Gelukkig
Een meerderheid van 74 procent van de Eindhovenaren geeft aan (erg) gelukkig te zijn. 20 procent is niet gelukkig noch ongelukkig, en 5 procent geeft aan zich niet zo gelukkig of ongelukkig te voelen. “We zien een duidelijke relatie tussen welbevinden en geluk en achtergrondkenmerken van inwoners. Zo beoordelen inwoners met een hogere opleiding en/of inkomen hun welbevinden en geluk positiever.”
Financiën
Op het gebied van financiële hulpbronnen om de leefsituatie te verbeteren, zien we vergelijkbare cijfers met vorig jaar. 12 procent geeft aan zich vaak of voortdurend zorgen te maken om geld, 9 procent geeft aan moeilijk te kunnen rondkomen en 3 procent geeft aan onvoldoende geld te hebben voor een warme maaltijd. Bijna één op de vijf Eindhovenaren geeft aan schulden te hebben, zoals een betalingsachterstand voor woonlasten, een studieschuld bij DUO.
De tevredenheid over de inrichting en het onderhoud van de openbare ruimte is dit jaar gedaald ten opzichte van voorgaande jaren. In 2020 was 74 procent en 76 procent tevreden over respectievelijk de inrichting en het onderhoud, in 2021 was dit 66 procent en 68 procent Het rapportcijfer dat Eindhovenaren geven voor het onderhoud/de reparatie van de buurt is met een 6,9 wel vergelijkbaar met vorig jaar.
Meer informatie is te vinden op:
onderzoek.eindhoven.nl
Van de redactie
Burgemeester moet werken aan leefbare, sociale stad
