Liefhebbers van autosport komen komende zaterdag aan hun trekken. Dan start de 56e editie van de ELE Rally. Voor de eerste keer wordt de race verreden in de herfst. De vooruitzichten van deze wedstrijd zijn, in combinatie met de 3e ELE Historic Rally, de 5e ELE Shortrally en de 3e ELE Cross Country Rally, veelbelovend. Ook al wordt de rally dit jaar slechts over één dag verreden, de omstandigheden zijn zwaar, zo is de verwachting.
EINDHOVEN - Nadat er gestart wordt om 12:00 vanaf het Kerkplein in Son staat meteen klassementsproef Strijpse Kampen op het programma, die driemaal wordt verreden. Stichting ELE Rally is in haar nopjes met de terugkeer van deze machtige klassementsproef die in het verleden voor veel gedenkwaardige momenten bij de deelnemers gezorgd heeft. Wie deze klassementsproef wil gaan bekijken, kan zich de moeite sparen: het is niet toegestaan om hier een kijkje te gaan nemen.
Extraatje
Na Strijpse Kampen is het tijd voor de volgende ELE-klassiekers: Spoordonk, meteen gevolgd door het ‘waanzinnige onverhard’ van Wintelre-Oerle. Na deze proeven staat er een service op de nieuwe locatie Aquabest gepland en hebben de equipes er 36 kilometer opzitten. Na de service worden dezelfde proeven nogmaals verreden, en zit er een extraatje in het parcours voor de Cross Country deelnemers: Zij mogen Wintelre-Oerle in tegenstelling tot de andere evenementen, nog een derde keer rijden. Spektakel gegarandeerd met de machtige Jeeps.
Zaterdagavond zal het al vroeg donker zijn en dat betekent ook extra alertheid voor de equipes. Vanaf 18.30 uur wordt de derde en laatste keer Strijpse Kampen verreden waarna de karavaan zich verplaatst naar klassementsproef MRT Engines (Sint-Oedenrode), in het verleden al meermaals een scherprechter geweest.
Scherpst van de snede
Meteen na Sint-Oedenrode staat Son/ Ekkersrijt op het programma waar op het scherpst van de snede gestreden zal worden. Onverhoopt moest Stichting ELE Rally op zoek naar een nieuw serviceterrein, nadat bleek dat bij De Rooy transporten op Ekkersrijt het terrein niet beschikbaar was. Nadat er de nodige lijntjes zijn uitgegooid, is er op de valreep een nieuwe servicelocatie gevonden: Aquabest, even verderop gelegen van industrieterrein Ekkersrijt in Son. Na nog een service is het tijd voor de twee klassementsproeven: KP MRT Engines en Ekkersrijt. Hier zijn de nodige punten te behalen, en wordt bepaald wie er met de prijzen vandoor gaat.
Gert-Jan Kobus
De afgelopen Hellendoorn Rally, half september verreden, bracht een nieuwe winnaar naar voren: Gert-Jan Kobus, genavigeerd door Martin Nortier, won zijn eerste grote rally. De jongere broer van Hermen, winnaar in 2018, had een mooi gevecht met Bob de Jong wat uiteindelijk resulteerde in een voorsprong van 2,3 seconden. Na 3 verreden rally’s gaat Gert-Jan ook aan de leiding van het Open Nederlands Rally Kampioenschap met een voorsprong van 7 punten op Kevin van Deijne. Daarmee zijn meteen enkele van de grote favorieten voor de eindoverwinning genoemd
Wellicht kan Jim van den Heuvel voor een verrassing zorgen door met zijn nieuwe Volkswagen Polo R5 met de eer te gaan strijken. En wat te denken van Michiel Becx die samen met Sander van Barschot hoge ogen hoopt te gooien in zijn thuisrally? In de Vechtdal Rally, die Becx wist te winnen, sloeg hij ook op het laatst toe met de Polo R5 uit de stal van Hans Weijs Motorsport.
Jan van Hoof
Verder staat de nieuwste editie van de ELE Rally in het teken van het debuut van Jari van Hoof, die rekent op het thuisvoordeel. “De zoon van Piet heeft alles natuurlijk met de paplepel ingegoten gekregen en nadat hij zijn debuut maakte in de rallysport tijdens de Vechtdal Rally met de Opel Adam zijn nu de verwachtingen hooggespannen”, zo is de verwachting van de organisatie.
Max Jacobs
Ook van Max Jacobs wordt veel verwacht. Verder maakt ook Radboud van Hoek zijn debuut, maar dan in de in de hotseat naast Jan de Winkel in de Renault Clio R3. Niels Leermakers (oud-winnaar van de ELE in 2009 naast Piet van Hoof) neemt het wedstrijdleider-stokje over van Radboud.
In de derde ELE Historic Rally ligt een mooie strijd in het verschiet tussen de Belgische equipe De Leeuw en Govaerts (Opel Ascona A), Piet-Hein en Mika van der Heijden (Lancia Delta). Trouwe deelnemers zijn Wim Stupers en Edwin Wils (Mitsubishi Lancer 2000 Turbo) en het Deltona Rallyteam uit Schijndel met Jef van Hooft en Edith Gevers met de Delta HF Integrale. In de 5e ELE Shortrally zijn de ogen vooral gericht op Ramon van de Lindeloof en Willem Vissenberg (Honda Civic) en Paul Souman en Arjen Alons met de Opel Adam.
Ondanks het lage aantal inschrijvingen bij de 3e Cross Country Rally (komend weekend wordt ook de Strandrace verreden) gaat ook dit evenement gewoon door. Torenhoog favoriet is wederom Joost Hofmans, die ook de vorige twee edities van dit spectaculaire evenement wist te winnen.
“De Corona-periode heeft ons ook allemaal in onze greep gehouden. We hebben altijd flexibel moeten zijn om alle mogelijkheden open te houden en nu zaterdag 9 oktober dichterbij komt, vallen de puzzelstukjes in elkaar. We zijn dan ook positief gestemd een mooi evenement te kunnen bieden dat aan de Corona veiligheids- en gezondheidsmaatregelen voldoet. Het evenement is voor publiek toegankelijk indien een geldige QR-code in de CoronaCheck-app getoond kan worden in combinatie met een geldig ID-bewijs”, zo laten de mensen achter het evenement weten.
Spektakel
Met meerdere proeven in verschillende klassementen belooft de ELE Rally een waar spektakel te worden met veel variatie. “Met zoveel verschillende evenementen is er dus ook voor iedereen genoeg te zien. Wie de rally goed wil volgen doet dat natuurlijk door op de diverse voorverkoop-punten een informatiepakket en/ of een ELE-petje te kopen”, zo laat de organisatie weten. De entree tot een klassementsproef bedraagt €7 en kan bij de ingang van de proef (contant) betaald worden. Het serviceterrein bij transportbedrijf de Rooy in Son is gratis toegankelijk.
www.elerally.nl
DebutantJari van Hoof rekent op thuisvoordeel
Van de redactie
