Hoe kan de binnenstad van Eindhoven aantrekkelijk blijven? Deze vraag staat centraal tijdens de zogeheten Binnenstaddeal 2022-2024. Dit met het motto: Samen voor een aantrekkelijke binnenstad.
EINDHOVEN - Tijdens de coronacrisis is de samenwerking tussen ondernemers in de binnenstad, gemeente Eindhoven en andere betrokken partijen verstevigd. Alle partijen hadden de wens om de samenwerking voort te zetten. Gezamenlijk hebben ze ambities en acties vastgesteld. Te denken valt aan een aantrekkelijk verblijfsklimaat: een groene en prettige openbare ruimte met aandacht voor leefbaarheid en veiligheid. Daarnaast wordt ingezet op een onderscheidend aanbod, zowel van horeca, uitgaan en winkelen als van kunst, cultuur en design.
De deal is afgelopen donderdag ondertekend door Stichting Binnenstad Eindhoven (SBE), de Basisinfrastructuur Cultuur, citymarketingorganisatie Eindhoven365 en de gemeente. De Binnenstadsdeal gaat onder andere over de bereikbaarheid van en mobiliteit in het centrum. Voor deze onderdelen zijn afspraken gemaakt met NS, Hermes OV en Brainport Bereikbaar.
Wethouder Monique Esselbrugge (Binnenstad, mobiliteit en Design District) ondertekende namens gemeente Eindhoven: “De coronasituatie kende veel leed, zeker ook bij ondernemers in retail en horeca. Maar tegelijk zag je gelukkig ook veel veerkracht en creativiteit. En samenwerking! Dit is essentieel; we hebben elkaar nodig om de binnenstad aantrekkelijk, leefbaar en bereikbaar te houden. Als gemeente sluiten we graag aan bij die energie uit de stad. En nemen we zelf ook het initiatief bij veel projecten.”
De acties die staan omschreven in de Binnenstadsdeal kunnen aangepast worden wanneer de situatie verandert.
