In samenwerking met het Nibud heeft het Financieel Loket van Ergon als eerste Sociaal Werkbedrijf een Geldkrant voor haar medewerkers ontwikkeld. Tips en handreikingen moeten meer inzicht geven in uitgaven en inkomsten, zo is de gedachte achter de Geldkrant.

EINDHOVEN - “Ergon is een mooi voorbeeld hoe je als werkgever op een laagdrempelige manier het taboe op geldzorgen bespreekbaar maakt”, vertelt Arjan Vliegenthart, directeur van het Nibud. Hij overhandigde het eerste exemplaar van de Geldkrant aan twee medewerkers van Ergon. De krant staat boordevol tips en informatie rondom geldzaken. Denk aan wat je moet doen als er beslag op je loon wordt gelegd, bespaartips en hoe je inzicht krijgt in je inkomsten en uitgaven.

Geldzorgen

“Veel van onze medewerkers hebben te maken met geldzorgen. Die zorgen nemen ze mee naar de werkvloer. Het is dus belangrijk dat we op tijd de signalen herkennen, zodat we ze verder kunnen helpen”, vertelt Ingrid Hems, directeur Financiën & Bedrijfsvoering van Ergon.

“Bij het Financieel Loket kunnen onze medewerkers terecht voor hulp, bijvoorbeeld voor het aanvragen van toeslagen. Dit doen we samen met partners zoals BSR Veldhoven en Werkplaats Financiën XL. Inmiddels zijn al ruim 250 medewerkers van Ergon verder geholpen. “Een mooi resultaat, dat je vaak direct terugziet op de werkvloer. Meer dan de helft van het verzuim is niet-medisch, maar wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld stress om financiën. Door die geldzorgen weg te nemen of te verminderen, kunnen mensen weer focussen op werk. En zo helpen we onze medewerkers om duurzaam aan het werk te blijven,” vertelt Ingrid.

De rol van leidinggevenden is cruciaal in het herkennen van signalen, zo is de ervaring. Peter Wesdorp, spreker, auteur en trainer, vertelde tijdens de bijeenkomst: “De kunst is om mensen met geldzorgen op het spoor te komen. Vaak is er sprake van schaamte, maar ook van het feit dat ze de weg naar hulp niet goed weten te vinden.” Peter geeft trainingen aan de leidinggevenden van Ergon om de signalen te herkennen en om vervolgens het gesprek aan te gaan met een medewerker. Zo wordt er via verschillende sporen gewerkt om medewerkers én werkzoekenden met geldzorgen verder te helpen.

Meer weten over het Financieel Loket en de aanpak van Ergon om geldzorgen bespreekbaar te maken? Mail dan naar:

financieelloket@ergon.nl.