In het remsysteem van de auto herbergt de remklauw de remblokken en remzuigers. Hij duwt de remblokken met behulp van de zuigers tegen de remschijf om de auto tot staan te brengen.

Onderscheid wordt gemaakt tussen 2 typen:

Zwevende remklauw

Deze onderdelen hebben zuigers aan één kant van de remschijf. Bij het bedienen van de rem drukt de zuiger het remblok aan de binnenkant tegen de schijf. Vervolgens schuift de remklauw over de geleidepen en wordt het remblok aan de buitenkant tegen de schijf gedrukt.

De vaste remklauw

De vaste remklauw beweegt niet, maar heeft zuigers gerangschikt aan beide kanten van de remschijf. Dit genereert een gelijkmatige druk aan beide zijden.

Schade

In tegenstelling tot remblokken en schijven hoeft de remklauw niet regelmatig te worden vervangen. De belangrijkste oorzaak voor schade aan het onderdeel is het rijden met afgesleten remblokken of verbogen remschijven. Dit verhindert de afvoer van wrijvingshitte, hetgeen tot slijtage en aftakeling leidt. Wanneer een remblok niet in staat is de remklauw te beschermen tegen excessieve hitte en de zuiger beschadigd raakt, kan de hitte de remvloeistof bereiken en de kwaliteit ervan aantasten. Dit kan leiden tot het falen van de remmen. Beschadigde zuigers kunnen komen vast te zitten in één positie en constant druk op de remschijf blijven uitoefenen.

Voordat een remklauw het laat afweten, zijn een aantal waarschuwende symptomen merkbaar die een noodzaak voor controle, reparatie of vervanging aangeven. De auto trekt naar één kant. Wanneer de zuigers door roest of ophoping van stof vast komen te zitten, kunnen de remblokken ofwel de schijf niet loslaten, of ze komen er niet meer mee in contact. Een vastzittende remklauw kan slepende geluiden veroorzaken; de remblokken slijten ongelijk af en mogelijkerwijs lekt het systeem remvloeistof.

Reparatie

Werkzaamheden aan het remsysteem dienen veiligheidshalve uitsluitend in een vakgarage te worden uitgevoerd. Wanneer een remklauw traag en moeizaam werkt, is reparatie of revisie vaak mogelijk. Vervuilde of verroeste geleidepennen zijn meestal de oorzaak. Deze kunnen gedemonteerd, gereinigd en weer ingebouwd worden. Ze worden voorzien van nieuwe hulzen die in de detailhandel verkrijgbaar zijn als onderdeel van een remklauw-reparatieset.

Vervanging

Wanneer de reparatie geen optie is, moet de remklauw door een nieuw onderdeel worden vervangen. Op de hefbrug wordt eerst het wiel eraf gehaald. Vervolgens kan het defecte onderdeel worden gedemonteerd. Eerst moeten nog de remslang en eventueel de handremkabel losgemaakt worden. Wanneer het defect pas laat opgemerkt wordt, zijn de remschijven en remvoeringen meestal zodanig versleten, dat ze ook aan vervanging toe zijn. Dan is duidelijk te zien dat de schijf aan het betreffende wiel blauw uitgeslagen is en de remvoeringen op de blokken verglaasd zijn. Vervanging van schijven en blokken gebeurt altijd per as. Tenslotte wordt het remsysteem ontlucht. De garage beschikt over speciale ontluchtingsapparatuur. Met een proefrit worden remklauw en alle vervangen onderdelen op correcte werking gecontroleerd.

Afbeelding: Foto van de remklauw van de auto afkomstig van besteonderdelen.nl