In het Parktheater vindt op 10 en 11 mei een bijzondere toneelvoorstelling plaats. Mensen met een beperking spelen samen met anderen ‘De koning is dood, leve de koning’. Het stuk is een intrigerend weefsel van thema’s uit koningsdrama’s van Shakespeare, de persoonlijke verhalen van de spelers en de actualiteit in Oekraïne.

EINDHOVEN - Na Stedelingen in 2019 is het de tweede grote voorstelling in de duurzame samenwerking tussen kunstenaarscollectief Carte Blanche, zorgorganisatie Lunet en Parktheater Eindhoven. Artistiek leider, acteur en regisseur Stefan Jung werkt met Carte Blanche heel vaak met kwetsbare groepen. Stefan: “Ik voel me als kunstenaar verbonden met mensen aan de rand van de maatschappij, de ‘lastige talenten’. Dat lastige zit niet in de mensen zelf, maar in het feit dat hun talent lastig is in te bedden in de samenleving. Er zit een enorme authenticiteit in deze mensen. Op het podium ervaren ze niet alleen het plezier om vanuit hun creativiteit iets te maken, maar ook wat ze allemaal kunnen. Ik zie mensen enorm groeien.” Voor Stefan is het niet echt anders regisseren. “We werken altijd vanuit de kunstenaars en hun belevingswereld, niet vanuit een vooraf bedacht concept. Hun beperking is een gegeven en vormt juist de motor om kunst te maken. Mensen zeggen wel eens: o jee, Shakespeare, dat zal wel moeilijk zijn. Maar het tegendeel is waar. In zijn stukken zitten alle universeel menselijke drijfveren en emoties. Die zijn voor iedereen, met of zonder beperking, herkenbaar, want iedereen is qua emotionele en spirituele mogelijkheden gelijk.”Wat wil je het publiek meegeven? “Het publiek moet meegenomen worden door de voorstelling zelf. Er gebeuren wezenlijke dingen.

Natanja en Janice spelen twee van de dochters van King Lear. Ze leren geen teksten uit hun hoofd, maar weten waar het over gaat en improviseren vanuit de intentie van het stuk. Je moet in het gevoel kruipen dat bedoeld wordt”, zegt de debuterende Natanja die door Janice werd overgehaald om mee te doen. Zelf deed Janice, die een ballet- en muziekachtergrond heeft, eerder al mee: “Ik vind het leuk om af en toe een rolletje te spelen.”

Natanja had aanvankelijk aarzelingen, juist omdat ze het perfect wilde doen. “Dat zie je bij anderen ook vaak. Maar Stefan haalt die druk eraf. Ik heb de eerste repetitieweken gebruikt om over mijn ongemakkelijkheid heen te komen en m’n lichaam te laten spreken.” Stefan: Die onzekerheid geven we juist een warm bad, daarin ligt ook iemands kwaliteit. ‘Wat voel je als je dit doet?’ Dat relateren we aan de inhoud. Het zorgt voor vergaande reacties waar ik ook weer van leer.”

Voor Natanja, die ook met een studie in de zorg is begonnen, bleek het toneelspelen een van de weinige dingen waarmee ze uit haar hoofd en bij haar gevoel kon komen. “Ik kan alles loslaten en dat geeft me energie.” Janice: “Je wordt ruimtelijker in je hoofd en hart, ik sta echt met plezier op het podium, ik kan al mijn frustraties in die rollen gooien.”

Natanja: “Ik voel dat ik door mee te doen weerbaarder ben geworden. Ik durf ook meer dingen te doen buiten mijn comfortzone, heb meer zelfvertrouwen gekregen. Met een beperking krijg je in je leven vaak te horen wat je allemaal niet kunt. Ik zou bijvoorbeeld niet kunnen zingen. Nu ervaar ik dat dat toch best aardig gaat.”

Janice knikt: “Ja, toneel zet je in je kracht. Het mooie is dat we alleen opkomen op het podium en aan het eind van het stuk allemaal samen, met 40 man, eindigen. Ja, dat voelt als iets van een boodschap: kijk ons, hoor ons! Neem ons serieus!” Stefan: “Dat is wat we het publiek willen laten zien: de kracht van theater overstijgt beperkingen.”

De voorstelling ‘De Koning is dood, leve de koning’ -een samenwerking tussen kunstenaarscollectief Carte Blanche, zorgorganisatie Lunet en Parktheater Eindhoven- is te zien op dinsdag en woensdag 10 en 11 mei, aanvang 20.00 uur. Kaarten: 13,50 euro.parktheater.nl