Arno Huibers viert een feestje. Zijn eigen theater, toepasselijk geheten Arno’s Theater, aan de Kalverstraat 11 in Eindhoven, bestaat op de kop af dertig jaar. Huibers liet het niet onopgemerkt voorbij gaan met de jubileumvoorstelling Hommage aan de Clown. Nog twee voorstellingen staan op 19 en 21 mei op de rol.
EINDHOVEN - Het gezelligste theatertje van Eindhoven, zo noemt Huibers het zelf. Met een Pipowagen als kassa en lounge die herinnert aan het circusverleden, en een heerlijke tuin om na afloop nog een wijntje te drinken. “Ik ben directeur, toiletmeneer, toneelmeester tegelijk, dat is de charme van een klein theater”, zegt Huibers. “Mensen die hier komen kijken, zijn altijd blij verrast. Daar doe je het voor.”
De clown is een onuitputtelijke bron van fantasie voor Arno Huibers. In zijn jubileumvoorstelling (40 jaar clown) speelt hij zijn eigen interpretaties van wereldberoemde acts, samengesmeed tot een eerbetoon aan de ‘grote meesters’ van de clownswereld.
Tijdens de voorstelling is het flink aanpoten voor Huibers. Terwijl het publiek in het theater een projectie te zien krijgt, is de clown in hart en nieren achter de schermen druk bezig om zich de rol van een van zijn voorbeelden aan te meten. “Een transformatie”, zo noemt hij het. “Dan komt opeens Charlie Chaplin naar voren, een magisch moment.”
Poëtisch
Arno Huibers voert zijn toeschouwers mee in de zwart-witte wereld van de vroege film met Charlie Chaplin & Buster Keaton in Limelight. Om vervolgens als stoffige toneelmeester in een vermakelijke drumact van de jonge Rowan Atkinson te verdwalen. De voorstelling eindigt met een kleurrijke multimediale act, waarmee Arno zijn clown naar de 21ste eeuw brengt. “Visueel, poëtisch, met prachtige muziek, én met een lach”, zo noemt Huibers het. “Ik heb in ieder geval nog niemand boos zien weglopen!”
Dat zijn privétheater na dertig jaar nog bestaat, vindt Huibers zelf ook wel bijzonder. “Rijk word ik er niet van, ik moet mijn eigen clownsbroek op zien te houden”, zo omschrijft hij het zelf. “Aan de andere kant, als ik mijn theater niet had gehad, was ik waarschijnlijk al lang gestopt met spelen.”
Hoewel voornamelijk gericht op eigen theaterproducties zijn er in de loop van de jaren ook mooie andere initiatieven in ontstaan. Dat een groot deel van zijn inkomsten zijn weggevallen tijdens coronatijd, hakte er behoorlijk in bij de Eindhovenaar. “Maar dat was uiteindelijk overkomelijk. Hoe gek het ook klinkt: de coronaperiode heeft voor mij prima uitgepakt. Het gaf me tijd en rust om op mijn gemak en met heel veel plezier aan mijn jubileumvoorstelling te kunnen werken.”
Rob Weekers
