We horen dagelijks over krapte op de arbeidsmarkt: veel bedrijven kunnen moeilijk aan personeel komen. Wat kan het onderwijs doen?

EINDHOVEN - “Doen wat we als middelbaar beroepsonderwijsinstelling, met inmiddels ruim 18.000 studenten, altijd doen”, zegt woordvoerder Hub Dohmen van het Summa College in Eindhoven.

Afstemmen

Dohmen: “Opleidingen afstemmen op wat er in het beroepsveld nodig is. Recentelijk zijn we bijvoorbeeld met ASML en 29 andere bedrijven uit de regio de opleiding Technicus Smart Industry gestart. Deze vakmensen zijn in de industriële automatisering erg gewild. ASML-specialisten geven in die opleiding ook lessen vanuit de pilot ‘Hybride Tech Docenten in Brainport Eindhoven’.”

Doel van de pilot is kennis uit het technische bedrijfsleven in te bedden in het onderwijs. Het is een een samenwerking tussen onderwijs, Brainport Eindhoven, het Platform Talent voor Technologie en de Provincie Noord-Brabant.

“Neem ook de horeca”, geeft Hub Dohmen een ander voorbeeld. “Al vóór corona worstelde deze tak met personeelsproblemen. We hebben vorig jaar met Koninklijke Horeca Eindhoven en Omgeving de ‘Horeca Leeft’- campagne opgezet waarbij we actief BBL-studenten hebben geworven. Zo konden zij ervaring opdoen, terwijl de horeca de gewenste ‘handjes’ had. Dit heeft tot een forse stijging van het aantal aanmeldingen bij onze horeca-opleidingen geleid. De studenten die in september meteen aan de slag zijn gegaan, weten dat als ze klaar zijn met de opleiding werkgevers om hen staan te springen.”

Alle afstudeerders rollen niet zomaar in openstaande banen. Bij Fontys Hogescholen Eindhoven zag men bijvoorbeeld dat de werkloosheid onder afgestudeerden met een ‘beperking’, zoals autisme en ADHD, drie keer hoger is dan bij andere studenten. Ze hebben de gewenste talenten, maar raken niet aan een baan. Een match vraagt extra ondersteuning, vaak aan twee kanten. Daartoe heeft Fontys, dat deze studenten vaak al begeleidt tijdens de opleiding, in samenspraak met de TU/e en werkgevers het loopbaancentrum Career Jumpstart opgezet. Hier wordt in afstemming met direct betrokkenen een profiel van iedere student opgesteld. Welke talenten heeft hij en welke factoren zijn van belang in de werkomgeving? Bijvoorbeeld qua werkplek, sfeer, sociale steun van leidinggevende en collega’s e.d. Ook werkgevers kunnen hulp krijgen om een duurzaam succes van de match te maken.Met derdejaarsstudenten ICT gaat Fontys nu tevens een matchingtool ontwikkelen. Werkgevers kunnen daarmee zien hoe en waar ze inclusiever kunnen worden en dus nog beter zijn toegerust op afgestudeerden die niet vanzelf in reguliere (sollicitatie)procedures en werkomstandigheden passen. Twaalf kandidaten maken al gebruik van Career Jumpstart en een groot deel is inmiddels ‘geland’ in een baan.

Ellen Popeyus

Afstudeerders rollen niet zomaarin een baan