Eindhoven - New York heeft ‘Empire State of Mind’; wat is het Eindhovens equivalent? Vanaf vorige week kunnen Eindhovense muziekmakers, producers én fanatiekelingen meedoen in de race voor de enige echte Eindhoven anthem. De nieuwe campagne ‘The Sound of Eindhoven’, ontwikkeld door citymarketingorganisatie Eindhoven365 en creatief bureau Edhv, moet de lokale muziekscene een boost geven. Een mooie samenwerking met lokale partners als Muziekgebouw, de Effenaar, Dynamo, Popei, Rock City Institute en Stichting Cultuur Eindhoven.

Eindhoven kent een rijke en actieve muziekscene. Van pophelden tot slaapkamerproducers, van technoheads tot carnavalskrakers, de stad heeft ze. Peter Kentie, directeur Eindhoven365: “De concerten en andere muziekevenementen kunnen helaas niet doorgaan, maar de creativiteit en energie stroomt nog steeds. Er is al eerder muziek over Eindhoven gemaakt en we willen dat nu nogmaals stimuleren, op zoek naar een hedendaags geluid of muzikaal eerbetoon aan de stad. Het is juist nu belangrijk om met deze campagne lokale muziekmakers een podium te geven. Een boost die welkom is voor alle mensen in Eindhoven.”

Achtkoppige jury

Iedereen met een sterke connectie met de stad is uitgenodigd om een eigen nummer in te sturen. Om kans te maken op de officiële titel gaat het nummer eerst langs een achtkoppige jury. Onder andere Jos Feijen (directeur de Effenaar), Frank Veenstra (artistic manager van het Muziekgebouw) en stadsdichter Iris Penning schuiven aan. Jos Feijen is tevens de voorzitter van de jury. “Het succes van deze regio komt voort uit de geheel eigen manier waarop we samenwerken. We hebben daarmee dus eigenlijk al een eigen ‘geluid’. Jammer alleen dat we dat nog niet in muziek hebben kunnen vangen. Ik juich het dan ook toe dat we nu eindelijk een eigen Eindhoven anthem krijgen.”

Jury winnaar & publieksprijs

Een track inzenden kan tot 12 april, waarna de zoektocht naar The Sound of Eindhoven pas echt begint. De jury zal achter de schermen aan de slag gaan om uiteindelijk een oordeel te kunnen vellen. In diezelfde periode kan het publiek een stem uitbrengen op hun favoriet. Uiteindelijk zijn er twee winnaars: de jury winnaar en de publieksfavoriet. Beide winnaars mogen hun track opnemen en uitgeven op vinyl. Daarnaast ontvangen ze een bedrag van 1.000,- euro. De jury winnaar krijgt aanvullend een videoclip geproduceerd door Pierette Goossens én mag zijn of haar inzending de officiële Eindhoven Anthem noemen.

Share the Vibe

‘The Sound of Eindhoven’ is een verlengde van de ‘Share the Vibe’ campagne, dat onlangs haar jubileum vierde. Al vijf jaar lang worden creatieve makers benaderd om een ode aan de stad én de makers te brengen. Dat doen ze met behulp van de ‘vibes’ uit het beeldmerk van de stad. Met ‘The Sound of Eindhoven’ is het de beurt aan de muzikale talenten. Zij worden de komende twee maanden uitgedaagd om de energie van Eindhoven te vangen in een eigen track.

Inzendingen kunnen worden ingestuurd op thesoundofeindhoven.nl. Meer informatie over de juryleden, de voorwaarden en de deadlines is te vinden op de website en de social media kanalen van @thesoundofeindhoven.