Bijna een jaar geleden is de verbouwing van de opstelsporen van Eindhoven Centraal voltooid. Geluidsschermen zijn aangebracht en meer complete treinstellen kunnen in de openlucht worden gerangeerd voor de volgende inzet.

EINDHOVEN - Toen de lijnen van en naar Eindhoven nog niet geƫlektrificeerd waren, werden de treindiensten onderhouden door stoomlocomotieven. Elke grote plaats had daarvoor zijn eigen halfronde locomotievendepot, waar de locomotieven voor de verschillende diensten werden gestald en hun vuur werd onderhouden door dag- en nachtstokers. De locomotieven moesten immers elk moment inzetbaar zijn. Op deze foto, die gemaakt is in 1931, tijdens de eerste excursie van de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in Spoor- en tramwegwezen (NVBS), is dat duidelijk te zien: rookpluimen stijgen op uit menig schoorsteen. De glimmend gepoetste stoomlocomotieven zijn een eindje uit hun loods gereden. Op de voorgrond de draaischijf, waarmee de locomotieven op het goede spoor konden worden gezet. Op de plattegrond foto EiB no. 25000 is de locatie van de loods goed te zien. Het bombardement van 19 september 1944 beschadigde de loods ernstig. De naoorlogse elektrificatie bracht het einde van de stoomtractie en de sloop van de loods.

eindhoveninbeeld.com

Eindhoven in Beeld