Een flinke klus, maar dan heb je ook wat. Eindhovenaar Henri Foole is trots op zijn 2CV, beter bekend als Eend, uit 1988. Omdat de klassieke auto nodig aan revisie toe was, besloot Foole zijn grote trots eens helemaal onder handen te nemen. Op zich niet bijzonder, ware het niet dat de auto is omgebouwd tot een elektrische model, compleet met een viertal tweedehandse Tesla accu’s. Een Eend 2.0, zo omschrijft Foole zijn klassieker. “Ik kan rustig zeggen dat ik de snelste 2CV van Nederland bezit.”

EINDHOVEN - In zijn eigen kleine garage heeft Foole dagenlang gesleuteld aan zijn auto. “Een kwestie van veel uitproberen, maar je moet er ook wel een beetje handigheid in hebben.” Dat blijkt. Zo moest het chassis compleet worden vernieuwd, de benzinemotor worden vervangen, en ook de versnellingsbak moest eruit, om maar eens wat te noemen. “En natuurlijk moest het gewicht wel hetzelfde blijven, dat was nog even puzzelen”, zegt Foole.

Zijn motivatie voor de monsterklus: “Het was een eigenlijk een heel basaal voertuig, natuurlijk, dat heeft zijn charme. Ik wilde ‘m aanpassen aan de eisen van deze tijd. De best mogelijke Eend bouwen, dat was mijn doel. Dat is gelukt!” Met het resultaat is Foole in zijn nopjes. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) ging al akkoord met de elektrische aanpassingen die Eend heeft ondergaan, en deze week wordt de auto APK-gekeurd. “Daar verwacht ik geen problemen mee!”

Hobby