Passie is een intens verlangen of enthousiasme voor iets of iemand. Je voelt grote liefde voor een club, een hobby, staat in vuur en vlam wanneer je erover verhaalt. Elk uurtje van je vrije tijd stop je in deze hartstocht. Deze week vertelt John Heijink over zijn bezieling.
Door Martina Roovers
Kunstenaar, grafisch vormgever, tekenaar, illustrator; John Heijink (55) hanteert al zijn leven lang de tekenpen. Het werd hem met de paplepel ingegoten. “Mijn vader en moeder zijn heel erg getalenteerd”, duidt Heijink zijn bekwaamheid. “Zij zaten destijds in café Van den Boomen afzonderlijk op een bierviltje te tekenen. De ober heeft vervolgens die viltjes uitgewisseld en toen zijn zij verliefd geworden.”
Niet gek dus dat Heijink zowat met de tekenpen in zijn hand geboren is. “Als kind zat ik altijd te tekenen. Met zes maanden hield ik al een potlood vast.” Dat hij voor de grafische school koos, is dan ook een logische stap.
Alles met de hand
Zijn carrière startte echter met het ontwerpen van kleding, schoenen en horloges. In Spanje. Hij werkte onder meer voor Liberto Jeans, Umbro, National Geographic en Walt Disney. “Dat was in de tijd zonder computer. Alles deed ik met de hand, maar leerde daar wel werken met het programma Adobe”, aldus Heijink.
Na twintig jaar keerde hij terug naar Eindhoven. “Ik had altijd heimwee naar ’onze’ industriestad. Ik heb zó’n fascinatie voor de stad.”
Ook houdt hij heel erg van het sciencefictiongenre cyberpunk en wordt zijn werk beïnvloed door films als Blade Runner. “De toekomst, dat donkere, de rook en vliegende auto’s, vind ik fantastisch.”
Lichtstadkunst
Die twee fascinaties heeft Heijink gecombineerd in zijn zelfbenoemde lichtstadkunst. “Toen ik voor het eerst de Lichttoren tekende, kwam ik op het idee om een hele familie te maken.” Nu heeft hij werken met het Evoluon, het Van Abbemuseum, de Blob en het Klokgebouw. Eromheen verzint Heijink een gedetailleerde, futuristische wereld. “Meestal bekijk je kunst van een afstand. Mijn tekeningen met een vergrootglas.”
Nog steeds tekent hij alles met de hand. “Ik teken alles heel groot en verklein dat met de computer. Zo creëer ik mijn Eindhoven in de toekomst. Met altijd een bekend gebouw.” Retro future, noemt Heijink het zelf.
Stripboeken
Naast zijn lichtstadkunst maakt Heijink stripboeken. Heel trots is Heijink op de strip over Rembrandt, die hij mocht maken voor het Rijksmuseum. Daarnaast zijn er series over Willem van Oranje en Piet Heijn, die gaan over de geschiedenis. Kapitein Kreiss speelt zich af in de toekomst. Zowel de tekeningen als het verhaal komt uit Heijinks brein.
“Ik doe eigenlijk niks met het heden. Heb er ook niet zo veel mee. Hoewel er in mijn tekeningen wel knipoogjes zitten van vandaag de dag, zoals een bierfiets, maar die heb ik dan weer in een luchtbel getekend.”
In één boekje zit zo’n 3.000 uur tekenwerk. “Ik ben gewoon een tekenbeest. Vind het zó leuk om ermee bezig te zijn, iedere dag. Het liefst 24 uur. Tekenen is mijn leven.”
DDW
Heijinks werk is tot en met 29 oktober te zien tijdens de Dutch Design Week, in Hal 4 op Sectie-C. “Je doet hier veel creatieve ideeën op. De meeste bezoekers zijn juist geen Eindhovenaren, maar vinden dit leuk als souvenir. Er is veel belangstelling. Ook door de herkenbaarheid.”
Ben jij ook gepassioneerd over iets of iemand? Laat het ons weten via: redactie@grooteindhoven.nl