Foto:

Begrijpelijke taal

  Column

Het laatste Groot Dictee der Nederlandse Taal vond plaats in 2016. Na 26 jaar viel het doek. Jammer, want ik was een fervent deelnemer. Was, want na de door Kees van Kooten in 2013 gemaakte tekst, was ook voor mij de lol eraf.

Zijn woordkeuze werd slechts door een elitair gezelschap taalkundigen begrepen. Nu was het al een aantal jaren een tendens voor de schrijvers van het dictee om elkaar de loef af te steken. Het ging allang niet meer over dagelijks en soms ingewikkeld taalgebruik. Nee, er werden woorden aan elkaar geregen waarbij de schrijver uit was op eigen eerbetoon in de trant van: kijk eens hoe intellectueel ik ben. Een belangrijk detail werd daarbij over het hoofd gezien: de deelnemende kijkers. En dat waren beslist niet alleen maar mensen die gebaat waren met jip-en-janneketaal. Maar er gloort weer licht aan de horizon.

Eindhovenaar Frits Ritmeester, beter bekend als radiocoryfee Frits Spits, heeft het Groot Dictee nieuw leven ingeblazen. Geen tv-, maar radioversie deze keer. Hij verzocht de in Eindhoven woonachtige woordprofessor Wim Daniëls de tekst te maken. Afgelopen zaterdag vond de presentatie plaats. De tekst was begrijpelijk en smaakt naar meer. Begrijpelijke taal, dat gaat niet altijd op wanneer je een menukaart voor je neus hebt liggen. Menig kerstdiner zal over een paar dagen verrassingen voor de tafelgast in petto hebben. Kerstmis is vooral een familiefeest. Samen de geboorte van Jezus of het feest van het licht vieren. Ik wens iedereen ontspannen kerstdagen, een smakelijk kerstdiner maar vooral een sfeervol samenzijn toe.

Meer berichten