Foto:

Sculpturen en solotentoonstelling in de Sint-Catharinakerk

Twee tentoonstellingen zijn momenteel te bezoeken in de Sint-Catharinakerk in Eindhoven: de sculpturen van Antoinette Donkers - Dekker en de solotentoonstelling 'Vertellingen zonder woorden' van Aart de Lange Pzn.

EINDHOVEN - De sculptuurtentoonstelling van Antoinette Donkers - Dekker is te zien tot en met 27 september, elke dinsdag tot en met zondag van 10.00 tot 16.30 uur.

Antoinette Donkers - Dekker is beeldend kunstenares. Daarnaast is zij ook kunstdocente en kunstzinnig dynamisch coach. Zij woont en werkt in Wintelre.

Antoinette maakt voornamelijk ruimtelijk werk. Dit omvat zowel sculpturen; figuratieve, expressieve mensbeelden, als meer abstract werk zoals schalen. Zij werkt ook in opdracht en vervaardigt portretten, relatiegeschenken, urnen en herdenkingskunst. 

Antoinette zegt zelf het volgende over haar werk: “Met mijn werk wil ik zowel als kunstenaar en als mens iets wezenlijks betekenen voor mijn medemens. Mijn werk kan hierbij een baken zijn om al schouwend rust, vreugde, kracht, troost of hoop te ervaren. Alles wat ik maak, heb ik doorvoeld en komt vanuit mijn hart.“

Vanaf heden tot en met eind september exposeert Antoinette de sculptuur 'Als water ben ik uitgegoten' in de absis van de Catharinakerk in Eindhoven. Op zondagmiddag 23 augustus om 14.00 uur geeft zij een lezing bij het werk. Gelieve u zich hiervoor aan te melden: 040-2823461.

Vertellingen zonder woorden

De solotentoonstelling 'Vertellingen zonder woorden' van Aart de Lange Pzn is eveneens te zien tot en met 27 september, dinsdag tot en met zondag van 16.30 uur.

Aart de Lange is samen met zijn tweelingbroer in 1943 te Rhoon geboren in het gezin van tuinder/uitvinder Pieter de Lange Azn en Adriana van Vliet. Hij groeit met zijn andere vijf broers en één zus op in een creatief en muzikaal milieu, want vader componeert, musiceert en dirigeert. Ook is van hem een bundel met zingevende gedichten uitgegeven. Voor alles wat de verbeelding op een gevoelige manier prikkelt, is Aart in. Zo bespeelt Aart meerdere instrumenten, waarop hij graag improviseert. Een stimulans gaat uit van kunstenaar Herman Bieling (1887-1964), met wie zijn vader bevriend is. Hij ontdekt dan, dat hij middels tekenen zich het beste kan uiten.

Na de middelbare school ligt een keus voor conservatorium of kunstacademie voor de hand. Toch begint hij zijn loopbaan op kantoor in Rotterdam en Breda. Op twintigjarige leeftijd vertrekt hij naar Amsterdam voor werk en studie, waar hij in de avonduren schildert en lessen volgt aan de toneelschool. Doordat hij galeriehoudster Riekje Swart (1923-2008), die in 1964 een galerie voor avant-gardekunst aan de Keizersgracht is gestart, regelmatig ontmoet, stimuleert ze Aart beeldend verder te gaan o.a. door hem een duur set penselen cadeau te doen. Vervolgens wordt hij inspecteur bij een levensverzekeringsmaatschappij en is verantwoordelijk voor Zuid-Nederland. Na zijn huwelijk in 1968 vestigt hij zich in Zierikzee, waar hij onder de indruk raakt van het surrealistische werk van kunstschilder en vriend Theo Voorzaat. Begin jaren 1980 verhuist hij naar Brabant, naar Knegsel en neemt les bij fijnschilder bij Henri Bol (1945-2000) in Heusden, maar Bol stuurt Aart weg met de constatering, dat hij geen ‘naschilder’ is, maar lef moet hebben om met zijn fantasie en verbeeldingskracht zijn verhalen te schilderen. Door jarenlange zelfstudie weet hij door te groeien tot in de directie van o.a. Aegon, waarbij hij marketing en communicatie in zijn portefeuille heeft. Enkele jaren na zijn vervroegde pensionering ontvangt hij een innovatievoucher van het Ministerie van Economische Zaken vanwege zijn vernieuwende kijk en visie op ‘Positioneren’ in het bedrijfsleven.

Naast zijn zakelijke besognes is Aart altijd (’s nachts) blijven schilderen, hetgeen voor hem een uitlaatklep is. In dit medium kan hij visueel uitdrukking geven aan gedachten en gevoelens zonder woorden te hoeven gebruiken. Pas ruim na zijn pensionering durft hij het aan zijn werk tentoon te stellen. Dat heeft zich tot een herkenbare, heldere en kleurrijke vormentaal ontwikkeld. Hij schildert dorpsgezichten met kerken en huizen al dan niet met vensters, deuren en vlaggenstokken in het Hollandse vlakke landschap met luchten, water en weiden, verstild zonder mensen. Daarin komen wij ladders, rood-witte jalonstokken, zwart-witte zebrapaden, meerpalen en bomen tegen. Dikwijls met kernachtige teksten. Al deze elementen zijn voor de kunstenaar symbolen met een eigen diepere betekenis en gevoelswaarde. Zo staat het kerkgebouw voor geloof, hoop en liefde; de meerpaal voor houvast en vertrouwen; de ladder met kapotte treden voor de hobbelige levensweg; het zebrapad voor de richting; de jalon voor verandering in de tijd; vlaggen om het leven te vieren en het licht op de horizon voor een perspectiefvolle toekomst.

Zijn schilderijen zijn in feite reflecties op het leven, die iedereen op zijn manier kan ‘lezen’, wanneer de gehanteerde beeldtaal van Aart de Lange Pzn is doorgedrongen. Hij wil ons bewust maken van existentiële vragen, want niets is vanzelfsprekend: Wat doen wij op aarde? Waar staan wij eigenlijk? Moeten wij niet blij zijn met elke dag? Ondanks tegenslagen die ieder mens te verwerken krijgt, straalt het werk van Aart een optimistische levensvisie uit. De spirituele of mystieke lading in zijn werk wordt door vele bezoekers van zijn exposities onderkend.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden