Als profielwerkstuk creëerde vwo'er Yrsa Machelessen de muzikale theatervoorstelling 'De muren in mijn hoofd'. (Foto: Martina Roovers)
Als profielwerkstuk creëerde vwo'er Yrsa Machelessen de muzikale theatervoorstelling 'De muren in mijn hoofd'. (Foto: Martina Roovers) (Foto: Martina Roovers)

Theater over mentale issues jongeren

Prestatiedruk, vriendschap, familierelaties, seksualiteit en onzekerheid zorgen vandaag de dag voor mentale problemen onder jongeren. Er wordt onderling zelden over gesproken. Reden voor Yrsa Machelessen (18) om haar profielwerkstuk eraan te wijden. Niet als essay, maar als theatervoorstelling. (Door Martina Roovers)

EINDHOVEN - Vwo'er Yrsa wilde geen tachtig uur besteden aan een schriftelijk essay. Dat is immers de bedoeling van een profielwerkstuk. Elke leerling maakt in het examenjaar een werkstuk over een onderwerp uit hun profiel. Doorgaans verdiepen zij zich in hun gekozen onderwerp en schrijven daarover een essay om het vervolgens te presenteren. De Eindhovense Yrsa doet het echter allemaal anders.

"Jongeren ondervinden problemen door prestatiedruk. Zij vergelijken zich steeds vaker met anderen. Dat zie ik om me heen. Het gevoel van moeten, de invloed van sociale media. Familie en vriendschap kunnen daarin een rol spelen. Het heeft allemaal invloed op elkaar. Maar hoe zit dat nou precies? Het leek me interessant om dat te onderzoeken én om het te laten zien." Yrsa wilde geen essay schrijven, dat niemand leest, behalve haar docent. "Nee, ik wilde juist iets maken dat voor meer mensen toegankelijk is, want als je dingen hoort én ziet, komt het beter binnen." Haar docenten op het Eckartcollege moesten wel even nadenken over dit idee, maar gaven uiteindelijk hun goedkeuring.

Musicalskills
Doordat Yrsa's moeder dansdocent is aan het CKE is ze er kind aan huis. Met zangles en in de musicalklas voelde ze zich op haar plek. "Zeven keer speelde ik mee in een productie en het afgelopen jaar heb ik meegedaan met Theaterplan." Zelf een voorstelling maken, bleek toch andere koek. "Allereerst heb ik gegoogled wat de stappen zijn, die je zet van concept naar stuk. En hoe kan ik het onderwerp zo beknopt mogelijk samenvatten om er vervolgens weer dieper op in te gaan." Ze kwam tot vijf thema's die gelijk staan aan de vijf scènes die de voorstelling kent. "Het is bijzonder om een keer aan de andere kant te zitten."

In de voorstelling 'De muren in mijn hoofd' laten vijf jongeren zich van hun gevoeligste kant zien. "Vriendschap is leuk, maar soms zijn er problemen. Of de familiesituatie is bij sommigen lastig. Daarvan kun je op school last ondervinden. En waar komt die prestatiedruk vandaan? Hoe ga je ermee om? Over dat soort dingen wordt nauwelijks gesproken op school. Wanneer je bij geschiedenis zit, gaat over geschiedenis. Waar moet je het anders over hebben?" In haar voorstelling laat Yrsa de problemen zien. Daarmee wil ze vooral bewustwording creëren. "Juist dat jongeren erover gaan praten met elkaar. Dat gebeurt namelijk zelden."

De voorstelling is op vrijdag 6 maart om 19.30 uur te zien bij het CKE, aan de Pastoor Petersstraat in Eindhoven.

Meer berichten