Logo grooteindhoven.nl


De bibliotheek van de toekomst

De bibliotheek van Eindhoven wil haar jeugdafdeling gaan vernieuwen. Maar hoe pak je dat aan? Vorige week vond de eerste van zes workshops plaats. Door middel van een workshop mochten kinderen hun visie geven over hun bibliotheek van de toekomst. Groot Eindhoven was erbij en de kinderen? Die hadden ideeën genoeg!

EINDHOVEN - Wat te denken bijvoorbeeld van een 'gek-doen ruimte', een salamander vasthouden of 'voetballen met boeken'? Het waren zomaar een paar hersenspinsels die spontaan op een groot wit vel werden geschreven. Ondanks de hitte waren er gelukkig nog heel wat kinderen die hun stem lieten horen. Om de vernieuwing straks daadwerkelijk te realiseren mocht de bibliotheek een cheque van vierduizend euro ontvangen van de Rabobank Clubkas Campagne.

Architect Wouter van Niel van architectuurlessen was samen met twee collega's uitgenodigd de workshop te leiden. Op een groot vel papier mochten de kinderen met zwarte, rode en blauwe viltstiften opschrijven, hoe ze de bibliotheek nu beleefden, wat ze er niet mogen doen en wat ze er graag in de toekomst aan wilden toevoegen.

Voorkeuren
Met stickers mochten ze hun belangrijkste voorkeuren markeren en op een voorgedrukt velletje papier met stippen aangeven hoe belangrijk ze het vinden om bijvoorbeeld een plekje te hebben waar je even alleen kunt zijn, of ze met ouders of juist zonder ouders door de bieb willen neuzen. En of ze een voorkeur hebben voor een rustig en stille ruimte of dat deze juist druk met geluid zou moeten zijn. Vervolgens mochten ze aan een grote tafel hun ideale inrichting in elkaar knutselen.

Marketing- en communicatiemanager van de bibliotheek Cilia Groothuis vertelt dat naast de workshops een speciaal campagneteam erop uit gaat om zoveel mogelijk Eindhovenaren te betrekken bij het project de bibliotheek van de toekomst. "Aan het einde van het jaar zullen we onze nieuwe visie presenteren." Uiteraard zullen niet alle wensen van de kinderen verwezenlijkt kunnen worden.

Architect Wouter van Niel liet zich ontvallen dat vooral de 'gek doen ruimte' en het feit dat ook veel kinderen te kennen hadden gegeven eens keihard te willen gillen, straks zeker aandachtspunten zullen zijn.

Meer berichten




Shopbox