Logo grooteindhoven.nl


Foto: RHCe

Blik naar Toen: Welschap werd internationaal

EINDHOVEN - Op 28 augustus 1967 kreeg Eindhoven de primeur de eerste stad te zijn in een lijnennet dat Brussel ging verbinden met verschillende grote steden binnen de Europese Economische Gemeenschap (EEG). Het lijnnet kreeg de naam 'Common Market Commuter'.

In Canada en de VS bestond het commuter model al jaren. Het was te beschouwen als een buurtverkeersmoel voor het luchtverkeer. Vanuit regionale vliegvelden vloog men met kleine toestellen naar een nationale luchthaven. Hier werd overgestapt op vluchten naar andere bestemmingen.
Sabena onderhield dagelijks drie vluchten op Eindhoven. Er werd gevlogen met de Havilland Heron een tweemotorig toestel dat plaats gaf aan 15 passagiers. De dienstregeling was zo opgesteld dat deze vluchten direct aansluiting gaven op bestemmingen in Europa, Afrika, Amerika en Canada. Door internationale afspraken kon de bagage bovendien in Brussel doorgechecked worden.
Wie had deze ontwikkelingen in 1932 kunnen denken? In dat jaar werd de Noord Brabantse Aeroclub opgericht die gebruik ging maken van een grasbaan in Zeelst met de naam 'Welschap'. Frits Philips was een van de grondleggers. Twee jaar later kwam er een lijndienst met Rotterdam, Amsterdam en Twente.
Bij de mobilisatie in 1939 werd het vliegveld gevorderd door de krijgsmacht. Op 12 mei 1940, twee dagen na het begin van de oorlog, nam de Luftwaffe Welschap over en veranderde de naam in 'Fliegerhorst'. De verkeerstoren werd gecamoufleerd als molen. De Duitsers maakten er een professioneel vliegveld van, omgeven door bunkers met drie verharde startbanen en een groot aantal hangars.
Op 19 september 1944 werd het vliegveld nadat het in de oorlog regelmatig was gebombardeerd, door de 101e Airborne Division ingenomen. Bomkraters werden gedicht en tot 1952 waren er enkele Amerikaanse en Britse squadrons gelegerd. Dat jaar ging het over in handen van de Nederlandse Luchtmacht. Vanaf 1946 was de burgerluchtvaart weer mondjesmaat op gang gekomen. Ondanks de discussie over de combinatie militaire- en burgerluchtvaart had Welschap zich in 1967 ontwikkeld tot tweede burgerluchthaven van Nederland.

reageer als eerste
Meer berichten