Hulscher en Mannens meten de kracht van de zon op de Zuidpool. FOTO: Team Polar.
Hulscher en Mannens meten de kracht van de zon op de Zuidpool. FOTO: Team Polar.

Studenten TU/e op Zuidpoolexpeditie

Algemeen

Ewout Hulscher en Oscar Mannens, de TU/e-studenten die namens Team Polar onderzoek op Antarctica deden, zijn na twee weken tevreden huiswaarts gekeerd. De twee hebben ter plekke belangrijke data verzameld die helpen bij de bouw van hun ‘Antarctica-rover’, een zelfontworpen zonnemobiel die onbemand klimaatonderzoek op de Zuidpool mogelijk moet maken. 

EINDHOVEN - Studententeam Polar hoopt aan het einde van de zomer het eerste prototype te kunnen presenteren. Hoewel het team nog uitgebreid naar de data gaat kijken, geeft Hulscher aan dat hij tevreden is met de eerste binnengekomen informatie. Zo is duidelijk dat de kracht van de zon ook op bewolkte dagen hoger is dan verwacht. 

Geen makkelijke opgave

“De zon staat dan wel extreem laag, het continent is wit en daardoor reflecteert 75 tot 90 procent van het zonlicht. Bovendien is het nu op Antarctica 24 uur per dag licht. Op de Zuidpool rijden met een zonnewagen is zeker mogelijk, maar een makkelijke opgave is het niet.”

De data die via onder meer een spectrometer en twee pyranometers zijn verzameld, worden ook gedeeld met de onderzoekswereld. Mannens voegt toe: “Met deze data kunnen we modellen maken, zodat we erachter kunnen komen hoe ver ons voertuig in de toekomst op Antarctica kan rijden. Het is voor de onderzoekswereld belangrijk om te weten of onze rover honderden of duizenden kilometers per seizoen kan afleggen.”

De Antarctica-rover moet ervoor gaan zorgen dat klimaatonderzoek op het koudste en meest afgelegen continent op aarde duurzamer, makkelijker en goedkoper wordt. Het voertuig gaat rijden op ingebouwde zonnepanelen, terwijl onder meer sensoren ervoor moeten zorgen dat het voertuig zonder menselijke inbreng van punt A naar B kan rijden. Om het voertuig te optimaliseren, was het wel nodig om metingen op Antarctica te verrichten.

De rover kan in de toekomst belangrijke data leveren op het gebied van klimaatverandering. Ook informatie die nu nog niet beschikbaar is, denkt Dick van der Kroef, directeur van het Nederlands Polair Programma. Zeventien studenten van uiteenlopende studierichtingen werken mee aan de bouw van het voertuig.

Hulscher en Mannens zijn inmiddels weer op Nederlandse bodem en kijken met een goed gevoel terug op hun avontuur in het noorden van Antarctica en op Le Commandant Charcot, een nieuw poolverkenningsschip van het Franse bedrijf Ponant dat gespecialiseerd is in expedities naar de polen.

Hulscher: “Het is een magisch mooi continent. We kwamen op plekken waar je alleen met een speciaal poolschip kunt komen. Het geeft een speciaal gevoel dat je bij plaatsen aanmeert waar misschien nog nooit eerder iemand voet aan wal heeft gezet. De pinguïns kwamen soms uit nieuwsgierigheid tot op enkele meters. En het uitzicht was fenomenaal, het was fantastisch.”

Van de redactie

‘Het voertuig gaat rijden op ingebouwde zonnepanelen’

Afbeelding