<p>Noah Fodjo Fooua, geflankeerd door Ad van Thoor (links) en Willie van Oers (rechts), doet zijn verhaal.</p>

Noah Fodjo Fooua, geflankeerd door Ad van Thoor (links) en Willie van Oers (rechts), doet zijn verhaal.

Lokale oorlogsverhalen opnieuw verteld

EINDHOVEN - Dat hij zenuwachtig is, valt te verklaren. De Hasselbraam-leerling Noah Fodjo Fooua neemt plaats op het podium van Vitalis Wilgenhof, terwijl zeker dertig à veertig mensen hem aankijken. Dan vertelt hij een bijzonder verhaal. (Door Willem Brouwer)

Dat verhaal is hem weer verteld door Eindhovenaar Willie van Oers, die de Tweede Wereldoorlog meemaakte. Noah interviewde Willie, om dat verhaal als ‘erfgoeddrager’ door te geven aan de volgende generaties. En dat is nodig ook, vindt Ingrid van Zummeren (56), die het project ‘Oorlog in mijn buurt’ in Eindhoven begeleidt. Voordat Noah zijn verhaal in Vitalis Wilgenhof vertelt, licht Van Zummeren het een en ander over het project toe.

“Het is belangrijk dat deze verhalen uit de oorlog over worden gedragen aan de jongere generatie. Dat is het doel van dit project”, dat mede wordt gemaakt door Stichting Cultuur Eindhoven. In het project worden ouderen samengebracht met leerlingen uit groep zeven en acht. Zij interviewen de ouderen over die turbulente tijd, schrijven het interview uit en presenteren het, zoals Noah, voor geïnteresseerden.

Weg met de boekjes

In de klas krijgen de kinderen vooraf een interviewles, bezoek van een buurthistoricus die vertelt over de lokale geschiedenis, waarna ze vervolgens ouderen interviewen over de Tweede Wereldoorlog. “Weg met de boekjes, maar zelf op pad gaan. Zo leren ze meer dan de algemene verhalen, zoals de bombardering in Rotterdam”, legt Van Zummeren, die ook kunsteducatielessen op scholen geeft, uit.

Weg met de boekjes, maar zelf op pad gaan. Zo leren ze meer dan de algemene verhalen, zoals de bombardering in Rotterdam

“Lokale geschiedenis, dat is ook heel belangrijk. De leerlingen gaan zelf op pad en in gesprek met mensen die de oorlog hebben meegemaakt. Bovendien hebben ze het ook over actuele dingen, zoals verliefdheid en voetbal. Het kan alle kanten op.” De deelnemende kinderen leren er zelf veel van. Dat benadrukt Noah na zijn verhaal, waarin hij onder meer vertelt hoe de geïnterviewde Willie de avondklok tijdens WOII ervoer. “Ik doe dit niet alleen omdat ik het leuk vindt, maar ook om de geschiedenis door te geven”, klinkt het heel volwassen.

Eindresultaat

Iets verderop is, los van Noah’s verhaal, in de aula te zien wat de basisschoolleerlingen voor elkaar gebokst hebben. De uitgewerkte interviews zijn daar op billboards opgehangen, met fraaie foto’s van de geïnterviewden die daarbij afgebeeld staan.

Behalve Noah zijn er de laatste maanden namelijk veel meer erfgoeddragers opgestaan. Kinderen die in gesprek gingen met ouderen en daar, onder begeleiding, een mooi verhaal van maakten. Een overzicht van die verhalen zijn de komende maanden te zien bij WoonincPlusVitalis Berckelhof, Theresia, Engelsbergen, De Horst/Kronehoef en Wilgenhof.

Vitalis-bewoner Ad van Thoor gaf een mooi slotakkoord van Noah’s presentatie: hij speelde Tristesse van Chopin. Meer weten over het project? Zie: https://inmijnbuurt.org

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden