<p>Medewerker Sim Leys van ASML in Veldhoven is nauw betrokken bij het opzetten van de nieuwe hightech-opleiding Technicus Smart Industry van het Summa College. (Foto: Bert Jansen).</p>

Medewerker Sim Leys van ASML in Veldhoven is nauw betrokken bij het opzetten van de nieuwe hightech-opleiding Technicus Smart Industry van het Summa College. (Foto: Bert Jansen).

Jongensdroom komt uit voor Sim (27)

EINDHOVEN - Medewerker Sim Leys van ASML in Veldhoven is nauw betrokken bij het opzetten van de nieuwe hightech-opleiding Technicus Smart Industry van het Summa College. Een droom komt uit. (Door Hub Dohmen)

Sim Leys (27) uit Arendonk, in het dagelijks leven technicus bij ASML in Veldhoven, is met zijn neus in de boter gevallen. “Het is een jongensdroom om voor de klas te staan”, vertelt hij enthousiast. “Ik krijg nu, naast mijn baan bij ASML, de kans die uit te laten komen.” Sterker nog: Sim helpt zelfs mee de opleiding te ontwikkelen.

Karakter

Het overbrengen van kennis zit in zijn karakter, vertelt Leys. “Ik was vroeger thuis altijd diegene die de regels van een spel aan familie en vrienden uitlegde. Ik vind het gewoon leuk om kennis te delen.” In Arendonk kennen veel mensen hem. Sim was jarenlang betrokken bij de Chiro (scouting, red.). Eerst als lid, later als leider. “Dat zit in mijn karakter: mensen helpen, tekst en uitleg geven.”

Eenmaal op de leeftijd om een beslissing over zijn toekomst te nemen, koos Sim Leys voor de studie Elektronica en ICT aan de vestiging van KU Leuven in Geel. “Zo zou ik nog altijd voor de klas kunnen staan”, zegt de inwoner van Arendonk.

Antwerpen

“Maar als leraar zou het lastig worden om bij een hightechbedrijf een baan te krijgen.” Na afronding van zijn studie was de keuze snel gemaakt. “Antwerpen heeft ook bedrijven in de hightech, maar ja. De Brainport-regio Eindhoven ligt naast de deur...” Uiteindelijk kreeg Sim Leys de kans om bij ASML aan de slag te gaan. En hij beviel zo goed dat de uitzendkracht na een jaar in dienst kwam van het hightechbedrijf. “Ik werk bij ASML als zogeheten integrator en test engineer. Kort door de bocht: ik test nieuwe machines”, vertelt hij. “En dat bevalt goed. Ik heb het helemaal naar mijn zin in Veldhoven.”

Het begon echter te kriebelen toen hij in een intern blad las dat ASML iemand zocht om - naast het werk in Veldhoven - de nieuwe opleiding Technicus Smart Industry van het Summa College mede vorm te geven. Vanaf komend studiejaar wordt er lesgegeven. “Ik vind het heel mooi dat ik een kans krijg als zogeheten hybride docent.” De opleiding wordt door Summa Techniek in nauw overleg met het bedrijfsleven in de regio ontwikkeld. “Ik ben lid van een projectteam van vijf personen, waarvan de rest docenten van het Summa College. Het is een heel leerzaam proces”, vertelt Leys.

‘Ik geef studenten informatie als die nodig is’

Hij is ook te spreken over de aanpak van de zogeheten bbl-opleiding (beroepsbegeleidende leerweg; 4 dagen aan het werk, een dag leren). “We draaien niet een standaard lesprogramma af, maar zetten projecten op. En de studenten krijgen de informatie op het moment dat ze die nodig hebben. Als ze vragen stellen als: hoe doe ik dit, hoe doe ik dat?”

Directeur Saartje Janssen van Summa Techniek is blij met de inbreng van Leys en andere vertegenwoordigers van het bedrijfsleven. “We vinden het als Summa belangrijk dat er een nauwe samenwerking tussen het onderwijs en bedrijfsleven is. Wij spelen als mbo-instelling met de nieuwe opleiding Technicus Smart Industry in op de vraag van het bedrijfsleven.”

Ondertussen heeft Sim Leys zijn handen vol aan de voorbereiding van het eerste project waarbij hij is betrokken. “De studenten gaan een zogeheten datalogger bouwen”, vertelt. “Dat is een apparaat dat informatie bijhoudt. Dat is heel handig en past in de ontwikkeling van steeds verdergaande automatisering. Het kan een machine in staat stellen om op een bepaald moment aan te geven dat onderhoud nodig is.”

Storingsvrij

Docent Menno van Gennip van Summa Techniek schuift even aan bij het gesprek. “Weet je wat het mooie aan deze nieuwe opleiding is?”, vraagt hij. “Dat de studenten aan de slag gaan met innovaties en nieuwe technieken, zodat uiteindelijk het hele productieproces zo storingsvrij kan verlopen. Eigenlijk gaat het om slim maken van machines. Dat is toch mooi?”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden