Filmcrew Volluk schiet een scene in de Dommel achter de kerktoren in Son. (Foto: Martina Roovers)
Filmcrew Volluk schiet een scene in de Dommel achter de kerktoren in Son. (Foto: Martina Roovers) (Foto: Martina Roovers)

Jeugd zet Son en Breugel in de kijker

Mediahuis Joud en de gemeente Son en Breugel hebben jongeren deze zomer uitgedaagd voor een filmproject. Na wat leren en proberen is de filmcrew kriskras door de straten gegaan, op zoek naar de meest leuke, spannende en mooie momenten. In september volgt de première op het witte doek. (Door Martina Roovers)

SON EN BREUGEL – De oproep van burgemeester Hans Gaillard aan de Son en Breugelse jeugd heeft zijn vruchten afgeworpen. “De jongeren hebben in de afgelopen maanden door corona niet altijd kunnen doen wat zij wilden. Dit project is een mooie kans om deze zomer anderen te ontmoeten, het eigen dorp beter te leren kennen en talenten te ontwikkelen”, zo meldde de burgemeester dit voorjaar. Veertien jongens en meisjes tussen de 12 en 18 jaar gaven gehoor aan de oproep en zijn sinds medio juli druk in de weer om het dorp op de kaart te zetten. 

De bedoeling is dat er in september een commercial over Son en Breugel wordt getoond aan de bewoners. Het wordt bovenal een zonovergoten filmpje, want juist tijdens de hittegolf werden verborgen plekken van Son en Breugel uitgelicht. “Dat het zo warm is geweest, maakt ze niet zo veel uit”, weet Egbert van Gool van Joud. “Ze zijn allemaal zo enthousiast.” Samen met Frank Essink zette hij speciaal voor dit doel het mediahuis op. “We hebben de kinderen bij elkaar gebracht, geven hen handvatten en begeleiding, verder doen ze alles zelf.” Het mooiste vindt hij de onbevangenheid. “Het publiek wordt straks meegenomen naar plekken in het dorp, die we nog niet op deze manier gezien hebben. De kinderen zijn op hun beurt teruggegaan naar iets wat zij nog niet kenden.”

We wilden vooral heel graag acteren. Bovendien hebben we nu allemaal nieuwe mensen leren kennen.

Geheimzinnig
Over wat er zich afspeelt in het filmpje, wordt nogal geheimzinnig gedaan. Lise (12) en Sascha (12) vinden het erg leuk. “We wilden vooral heel graag acteren. Bovendien hebben we nu allemaal nieuwe mensen leren kennen.” Hun laatste jaar op de basisschool liep wat anders door corona. Ze zijn vooral ook blij dat ze wat te doen hebben deze zomer. Bram (16) heeft zich aangemeld omdat hij later iets wil gaan doen met film. “Op deze manier kun je alvast een beetje kennismaken”, zegt de leerling van het SintLucas. Sonick (20) beaamt dat. Hij is al wat ouder, maar mocht toch meedoen. “Vooral het editen vind ik heel leuk.”
Juul de Bruin helpt mee als vrijwilliger. “De groep is een goede mix van jong en wat ouder. Dat ze zelf alles mogen bepalen, is leuk. Wij luisteren goed naar hen en sturen hier en daar wat bij. Het is mooi om te zien hoe hun creativiteit wordt geprikkeld.”

Magazine
Voor Essink is het een droom die uitkomt. “Het concept lag al een tijdje op de plank. Zó leuk dat we het nu hebben kunnen maken. Voor ons was het ook heel spannend, maar het heeft goed uitgepakt. Iedereen is enthousiast.” Ook het duo van Joud verklapt niet waarover de commercial gaat. “Het is een soort bewegend magazine over Son en Breugel”, omschrijft Van Gool.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden