Na 12 jaar vindt hij het mooi geweest. Peter Kentie legt per 1 juni zijn functie neer als directeur van Eindhoven365, de stadsmarketingorganisatie die Eindhoven weer wat kleur op de wangen heeft gegeven. In aanloop naar zijn afscheid is Kentie druk bezig met een boek waarin zijn ervaringen als stadsmarketeer de rode draad vormen. “Het was een wonderlijk project.”

Door Rob Weekers

Voordat hij in 2011 aan de slag ging bij Eindhoven365 was Peter Kentie werkzaam bij PSV als marketingmanager. Het was oud-burgemeester Rob van Gijzel die hem ertoe bewoog om de stad Eindhoven nieuwe impulsen te brengen.

“Dat Eindhoven wereldwijd nu bekend staat als innovatieve stad is winst, maar zeker ook dat de stad qua imago sterk is verbeterd, is een verdienste. Niet van mij alleen, natuurlijk. Dat ik er een rol in heb mogen spelen, daar ben ik best trots op. Maar ik ben nog niet weg, hoor”, zegt Kentie in zijn kantoor dat huist aan het Begijnenhof in het centrum van de stad.

Imago

“We zijn het allemaal een beetje vergeten, maar in 2010 ging het met Eindhoven helemaal niet zo goed. We hadden net de kredietcrisis achter de rug waarvan techstad Eindhoven nog aan het herstellen was. Van Gijzel maakte zich zorgen, met name over het imago van de stad. Als dat niet positief is, waarom zouden bijvoorbeeld ondernemers naar Eindhoven komen, zo was de gedachte. Mensen associeerden Eindhoven met Och arm, en dát was niet de bedoeling”, zegt Kentie.

Weer trots worden op de stad, zo luidde het devies. Kentie: “Niet met schouders naar beneden, maar de kin omhoog. Vraag was: hoe buig je een negatief imago om naar iets positiefs?”

Een clubje Eindhovenaren, onder wie Kentie, boog zich daarover, op verzoek van de gemeente. “Techniek, Design en Kennis, kortweg TDK, zijn de drie pijlers waar Eindhoven in uitblinkt. Daar zetten we onze kaarten op. Probleem was toen dat onze stad zich veel identiteiten aanmat. Eindhoven Autostad, Eindhoven Voetbalstad, Eindhoven Zonneboiler stad, zoveel dat je je kan afvragen: wie of wat zijn we dan? Daarbij, Eindhoven als merk bestond niet. Goed, we hadden de leus Eindhoven, leading in technology, maar dat klonk technocratisch.”

Altijd in beweging

Het moest anders, wil Kentie maar zeggen. Te beginnen met een nieuw logo dat door zowel de gemeente alsook voor marketing doeleinden kon worden gebruikt. Een club mensen - waaronder modeontwerpers, kleurdeskundigen, architecten en designers - stak de koppen bij elkaar.

Kentie herinnert zich de bijeenkomst nog goed. “Niet de mooiste stad van Nederland, maar wél de spannendste stad, zo stonden we erin. Je hoeft hier niet voor de oude klassieke huisjes te komen, maar als je een week niet oplet, dan staat er een nieuwe wolkenkrabber. De enorme drang naar vooruitgang, een energieke stad die altijd in beweging is, hoe vertaal je dat in een beeld?”

Vibes

Het werden de Vibes, de drie zigzag-strepen die sinds de introductie in 2013 niet meer zijn weg te denken; het logo werd massaal omarmd. Op de aanvoerdersband van PSV’er Luuk de Jong, in glas-en-lood-ramen, als tatoeage op armen en benen, op T-shirts; de Vibes zijn op veel plaatsen te vinden. Zelfs in deze krant.

“Jullie zouden wel gek zijn om het niet te gebruiken”, grapt Kentie. Het kan en het mag ook. De Vibes zijn een zogeheten ‘open source’. “Als enige stad in de wereld, dat is uniek! Dat de gemeente hiervoor groen licht heeft gegeven, geeft aan dat men openstond voor het maken van scherpe keuzes. Henri van Roosmalen, hoofd communicatie van de gemeente heeft hierin een belangrijke rol gehad.”

‘Twee grote schoenen om te vullen’

Een andere belangrijke rol voor het in de markt zetten van Eindhoven was er voor Eric Boselie van Eindhoven247, die zich met name richtte op grote evenementen als Glow en de Dutch Design Week. Oók Boselie legt per 1 juni zijn functie neer. Niet geheel toevallig. “We zijn vanaf begin samen opgetrokken.”

Het is de bedoeling dat er voor Kentie en Boselie één opvolger wordt gevonden. “Dat zijn twee grote schoenen om te vullen. Ik ga me er niet mee bemoeien, dat mag ik formeel ook niet.”

Dat zijn opvolger in een gespreid bedje terechtkomt, is voor Kentie deels waar. “Het is een zware baan, hoor. Eindhovenaren zijn trotser geworden op de stad, dat is toch wel een mooie ontwikkeling. Economisch gezien heeft Eindhoven de wind weer in de zeilen. Afgelopen jaar 1,1 miljoen hotelovernachtingen in Eindhoven, da’s 200.000 meer dan een stad als Utrecht. Dan doen we toch wel iets goed. De uitdagingen voor de toekomst is om een goede balans te vinden tussen groei en leefbaarheid, én om ervoor te zorgen dat iedereen zich hier thuis voelt.”