Als het een beetje meezit zijn de ogen van autosportliefhebbers over de hele wereld in 2022 gericht op Eindhoven. Dan razen elektrische auto’s over een stratencircuit in het hart van de stad tijdens de Nederlandse E-prix, een equivalent van de Formule 1, maar dan voor elektrisch aangedreven auto’s. (Door Rob Weekers)

EINDHOVEN - Motor achter het initiatief is stichting Formula-Eindhoven. De stichting kan rekenen op een brede steun. Bedrijfsleven, overheid en onder andere de gemeente Eindhoven en Helmond staan achter de plannen.

Krachtige coalitie“We hebben de afgelopen jaren achter de scherm hard gewerkt, en hebben een krachtige coalitie gesmeed”, weet Peter-Paul Laumans van Formula-Eindhoven. “Dat heeft de onderhandelingen met de organisatie kracht bijgezet. We zijn er nog niet helemaal, maar zijn al wel behoorlijk ver. Om in racetermen te blijven: we zitten op pole position.” Wanneer er groen licht wordt gegeven, wil Laumans nog niet zeggen, net als hoe het Eindhovens circuit eruit gaat zien. “Alles moet nog worden afgekaart, daar willen we nog niet op vooruit lopen.”

“Door het evenement naar Nederland te halen, bieden we Eindhoven een plek op het wereldpodium. Niet alleen goed voor de stad, maar ook voor de hele regio”, zegt Laumans, die vindt dat de Brabantse bescheidenheid best eens aan de kant mag worden geschoven. “Niet voor niets zijn we met Brainport onlangs uitgeroepen tot de de ‘slimste’ regio van de wereld, dat mogen we best onderstrepen. Wij maken hier de toekomst.”

De Formula E stoelt op drie pijlers: innovatie, technologie en duurzaamheid. Iets waar ook ‘launching partner’ Evoke kansen in ziet. Het bedrijf is actief als detacherende recruiter en carrièrecoach van jonge professionals in onder meer de technologie, bouw, en logistiek. Directeur Mark Verhaegh: “Alles wat duurzame technologie te bieden heeft, komt samen in de Formula E. Hier worden razendsnel nieuwe materialen, technologieën en software voor elektrische aandrijvingen ontwikkeld. Ontzettend interessant voor technisch professionals en aanstormend talent. Kijk bijvoorbeeld naar de Evoke Rally, waar studenten werktuigbouwkunde zelf elektrische voertuigen bouwen en tegen elkaar racen. Dat is de Formula E in het klein. Echt prachtig.”

Als het om autosport gaat, is de Formula E hard op weg om aansluiting te vinden bij de Formule 1. Niet verwonderlijk, vindt Laumans. “Kijk maar eens naar de opmars die het elektrisch rijden de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, dat is niet te stuiten. Terwijl autofabrikanten zich terugtrekken uit de Formule 1, is dat bij de Formala E omgekeerd”, zegt Laumans, die met de stichting de blik gericht houdt op de toekomst. “Voor de Brainportregio niet meer dan logisch dat we met elkaar de schouders zetten onder de Formula E. Als het lukt kunnen we met elkaar zorgen voor een versnelling in de ontwikkelingen.”