Opnieuw ontstaat er veel discussie over de ruimte die de bus krijgt in de stad. Eerder betrof dat onder meer de vrijliggende busbanen op de Montgomerylaan en de Sterrenlaan, nu gaat het over het tracé van de nieuwe HOV-lijn van en naar Veldhoven. Op steeds meer plekken wordt de ruimte op de weg voor de auto beperkt om aparte rijbanen voor de bus mogelijk te maken.

Ooit deelden de bussen de straat met het overige verkeer. Het busstation lag toen nog aan de zuidkant van het spoor, op de plek waar binnenkort de torens van District-E gebouwd worden. Op dat busstation stonden rond 1960 (zie foto) enkele bussen van het type Magirus 50, de zogenaamde bolkop, bouwjaar 1954/1957. Dit type bus reed in die tijd onder meer op de lijnen B (richting Tongelre-Stratum) en D (richting Gestel). In 1964 kwamen de laatste Magirus-bussen in dienst. Daarna werd voornamelijk met DAF-bussen gereden.

Passagiers uit die tijd hebben hun herinneringen aan dit soort bussen toegevoegd aan de foto’s op de site van Eindhoven in Beeld. ‘Ik weet nog wel dat er bij iedere halte een dikke zwarte vette olielaag op straat lag.’ Dit was het gevolg van het feit dat de Magirus-bussen op diesel reden. Of: ‘Op de kinderkaartjes stond de tekst: Jong geleerd oud gedaan. Het is beleefd om voor ouderen op te staan. Als we een ouder iemand zagen instappen dan wisten we al dat we een por van ons moeder konden verwachten.’

Sommige aspecten van het reizen per bus veranderen, andere niet. Het is opvallend dat tijdens de afgelopen 50 jaar - toch een periode van grote veranderingen - het basisidee van de lijnbus hetzelfde is gebleven.